Nederland 1 is met een 7,1 het hoogst gewaardeerde net van Nederland in 2013 en wordt door het publiek gezien als het belangrijkste net van Nederland. Met een kijktijdaandeel van 21% is Nederland 1, net als in voorgaande jaren, het meest bekeken tv-net van Nederland.

Meest bekeken
De netten van de Nederlandse Publieke Omroep behoren tot de hoogst gewaardeerde netten van Nederland en waren gezamenlijk wederom het meest bekeken in 2013. Het jaar 2013 werd afgesloten met een totaal kijktijdaandeel van 35,3%. Met een kijktijdaandeel van 21% is Nederland 1 het meest bekeken tv-net van Nederland. De kijktijdaandelen van Nederland 2 en 3 kwamen respectievelijk uit op 7,1% en 7,2%. Daarmee stonden alle publieke tv-netten in de top 5 van de meest bekeken tv-netten van Nederland in 2013.

De publieke kinderzender Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar (06.30-19.30 uur). Zappelin/Zapp behaalde over 2013 een marktaandeel van 20,2%.

Top 25
De vijf meest bekeken programma’s voor 2013 waren allemaal te zien op Nederland 1. In de top 25 zijn zelfs 15 plekken voor Nederland 1. Met programma’s als de inhuldiging van Koning Willem Alexander, het Eurovisie Songfestival, Boer zoekt Vrouw en het Journaal verbindt Nederland 1 alle Nederlanders. De finale van het Eurovisie Songfestival was het meest bekeken programma van 2013 met 4.890.000 kijkers.

Onmisbaar
Shula Rijxman, Raad van Bestuur NPO: “Deze cijfers tonen aan dat de Nederlandse Publieke Omroep onmisbaar is voor het publiek. De NPO speelt een belangrijke rol in het leven van iedere Nederlander. Door programma’s als De Wereld Draait Door, het Journaal, Wie is de Mol?, Nieuwsuur en Penoza ben je in staat mee te doen aan het gesprek van de dag en voel je je onderdeel van de samenleving.”