3nov oude foto remco weingarten bron  r. weingarten carousel missed 1446470386

Nu de taxi-app Uber een onstuitbare opmars lijkt te maken en Den Haag opnieuw de regels versoepelt, gaat Andere Tijden terug naar de eerdere aanval op de gevestigde taxibranche.

Rond de eeuwwisseling was de taxioorlog die Amsterdam al jaren in zijn greep houdt op z'n hoogtepunt. Taxi’s worden vernield en in brand gestoken. Chauffeurs worden geïntimideerd en vechtpartijen zijn aan de orde van de dag. En dat allemaal omdat het paarse kabinet midden jaren 90 heeft besloten in het kader van de liberalisering de taximarkt vrij te geven. In Andere Tijden dinsdag op NPO 2 een terugblik op deze roerige periode die nu weer lijkt op te laaien.

Dure taxivergunningen
Door het vrijgeven van de taximarkt zijn de tot 1 januari 2000 peperdure taxivergunningen opeens niets meer waard. Voor die tijd worden de gewilde taxivergunningen van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA) maar beperkt uitgegeven door de gemeente. Daardoor ontstaat er een levendige onderhandse handel en de te betalen ‘goodwill’  drijft de prijzen in Amsterdam eind jaren 90 naar wel 300.000 gulden per vergunning.

Meer concurrentie
Het kabinet wil via de liberalisering meer concurrentie, minder regeltjes en lagere ritprijzen in de taxiwereld. Eind jaren 90 begeeft Taxi Direct zich in Amsterdam op de markt: een concurrerende en innovatieve taxicentrale die voor het eerst het monopolie van de TCA doorbreekt. Alle agressie richt zich op deze nieuwkomer en de Taxioorlog is een feit. Vanaf de start van Taxidirekt worden chauffeurs en directie bedreigd.

Wantoestanden
De Taxioorlog duurt tot ver in 2001 en komt pas na hard ingrijpen van de Amsterdamse politie tot een einde. Taxidirekt redt het niet en gaat eind 2002 failliet. De liberalisering zorgt inderdaad voor meer concurrentie en meer taxi’s. Maar de ritprijzen zijn sindsdien alleen maar gestegen en het gebrek aan controle zorgde voor zoveel wantoestanden dat Den Haag de regels daarna weer flink heeft aangehaald. Deze zomer kondigde de inmiddels afgetreden staatssecretaris Mansveld aan de regels weer te versoepelen om het voor aanbieders als Uber makkelijker te maken op de markt te komen.

Andere Tijden: De Taxi-oorlog, dinsdag 3 november, 21.20 uur, VPRO-NTR, NPO 2


Naar de website van Andere Tijden
Bekijk meer afleveringen van Andere Tijden op npo.nl