Alles
Voorloper van de serie Tony van Verre ontmoetnl
Interview met tekstschrijfster Annie M.G. Schmidt, omlijst met liedjes van haar hand. De vragen van interviewer Tony van Verre zijn uit de opnamen geknipt, waardoor het programma een lange monoloog lijkt te zijn. Annie Schmidt vertelt over de behoefte om te schrijven ("een manier om jezelf te bevestigen"), wat haar moeder altijd aangemoedigd heeft. Ze is kritisch over haar eigen werk, en wantrouwt critici die haar bewonderen. Schmidt schijft uiteenlopende teksten voor liedjes, musicals, kinderboeken en tv-programma’s. Ze vindt dat wat zij schrijft over het voetlicht moet kunnen komen. Ze schreef alle teksten voor het jounalistencabaret De Inktvis Het grote succes kwam met de hoorspelserie 'De familie Doorsnee' op de radio. Daarna volgden de tv-programma's 'Pension Hommeles' en 'Ja zuster, nee zuster', waarbij ze de druk van het schrijven van een serie ervoer. Ze was de eerste die liedjes maakte met gebruikmaking van gewone spreektaal. Schmidt schetst de dagelijkse werkwijze als tekstschijfster en gaat in op het ontstaan van de musical 'Heerlijk duurt het langst', met de hit 'Op een mooie pinksterdag'. Schrijven voor tv vindt ze uiteindelijk teleurstellend "net of je je kind van 5 het verkeer instuurt". Cabaret moet volgens haar geëngageerd zijn, een spiegel zijn van de maatschappij. Schmidt gaat in op haar succesvolle samenwerking met componist en pianist Harry Bannink. Ook vertelt ze over het taboes over seks en erotiek. Liever ziet ze meer taboes op geweld, wreedheid en haat. Ze belicht haar bezoek aan New York en de omgang met Amerikanen. Schmidt breekt zich niet het hoofd over de handhaving van het niveau en het succes in haar werk. Het zal wel en keer gebeuren dat er een eind komt aan het schrijven. Dan gaat ze "gezellig" iets anders doen: borduren of in de tuin ploeteren.nl